Episode 194 – Latskap, reklame, innhold og papir

Resultatene fra ANFO og Deloitte sine medierapporter er krystallklare. Det blir mer innhold i egne kanaler og mindre reklame i de tradisjonelle. Mindre TV, radio og papir. Derfor satser Hegnar på et nytt papirmagasin.

Medietrender står i fokus i denne episoden. Under Aftenpostens teknologikonferanse 16. oktober annonserte redaktør, Espen Egil Hansen, at Aftenpostens forside blir personalisert. Estlands president forklarte hva som motiverer mest av alt når det kommer til digitalisering, og pressestøtten ble fordelt.

Forbrukerrådet bekrefter det samme som Zynk gjorde for kort tid siden; norske ledere og selskaper er i stor grad «frakoblede og utilgjengelige».

Nettavisen splittes opp mellom Egmont og Amedia, mens vi fortsatt venter på en større konsolidering i mediebransjen.

I sosiale medier siden sist, ser vi nærmere på;

– The Replika – chatboten som blir deg
– SoMeStatus lar deg analysere et begrenset utvalg av Facebook-postene dine
– Facebook har kjøpt kompliments-appen tbh
– Snap starter filmstudio med TV-gigant for å lage serier

Takk for at du lyttet til MediaPuls.

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på http://bit.ly/MediaInnspill. Eventuelt sender du oss en epost til enten hpnhansen (a) gmail dott com, eller marius (a) heltdigital dott no.

Du finner Hans-Petter og Marius på http://HansPetter.info og http://Helt.Digital. Vi hadde satt stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes.

Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på http://Mediapuls.no.