Episode 207 – Konserverende mediestøtte og fotballjournalistikk

Dagens pressestøtte styrker ikke mediemangfoldet. Aftenpostens fotballkamp er innholdsmarkedsføring. Snapchats vendepunkt og alt håp for menneskeheten er ute.

Møte med Kulturministeren
Kulturdepartementet jobber med en stortingsmelding hvor de skal utforme en ny mediepolitikk. Kulturminister Linda Hofstad Helleland gjennomfører en rekke møter med ulike aktører innenfor mediebransjen. Stortingsmeldingen skal etter planen være ferdig før sommeren til neste år, og deretter begynner den politiske prosessen. Og det kommer garantert til å bli ramaskrik, for det er én ting Regjeringen har vært tydelig på: Pressestøtten fungerer ikke.

Aftenpostens fotballkamp
Aftenposten “arrangerer omkamp” mellom Norge og Brasil – med landslagene fra 1998, da Norge vant 2-1. Arrangementet har ikke gått upåaktet hen. Og det er ikke rart, for her blandes det redaksjonelle med det kommersielle. Resultatet er «pipekonsert» og anmeldelse til Pressens Faglige Utvalg for brudd på Vær Varsom Plakaten.  

Snapchat skiller det sosiale fra mediene
Snapchat ruller nå ut sitt nye design. Når du åpner appen kommer du fortsatt rett til kameraet, men nå vil alt innhold fra vennene dine vil ligge til venstre for kameraet, mens innhold fra bedrifter, påvirkere og andre vil legges i en egen nyhetsstrøm til høyre for kameraet. Dette er ikke bare en designendring, men en helt ny kurs for Snapchat. 

Dramatisk – 40% mindre tv-titting
TNS Kantar har lagt frem oversikt for hvor mye vi så på tv i november, og hvilke kanaler vi ser mest på. Kun lineært. Strømmetallene forblir en «gåte». Kampanje omtaler resultatene som en «Sterk tv-høst for TV 2» og viser til at kanalen økte sin markedsandel med 5,3% i november 2017, sammenlignet med fjoråret. Samtidig faller tv-tittingen med nesten 40%. TV 2 taper minst. NRK mest. Men ingen sier noe om hvor mye vi strømmer kanalene.

Sosiale medier siden sist
– Nordea lar deg betale regningen på syv sekunder med Facebook Messenger
– Geelmuyden Kiese er verdensmestere i innholdsmarkedsføring
– Facebook og Google vil “forsyne seg grovt” av reklamemarkedet i 2018
– Alt håp for menneskeheten er ute

Takk for at du lytter på MediaPuls.
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på http://bit.ly/MediaInnspill. Eventuelt sender du oss en epost til enten hpnhansen (a) gmail dott com, eller marius (a) heltdigital dott no.

Du finner Hans-Petter og Marius på http://HansPetter.info og http://Helt.Digital. Vi hadde satt stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på http://Mediapuls.no.