Episode 286 – Annonseblokkering, kunstig intelligens og opphavsrett

GDPR og annonseblokkering

I Tyskland har GDPR-innføringen resultert i en kraftig vekst i annonseblokkering blant tyskere. I dag blokkerer nesten halvparten av alle tyskere mellom 18 og 35 år annonser. Og det gjør de ikke bare fordi de ikke liker irrelevante og irriterende annonser, men fordi de ikke liker å bli forfulgt og overvåket. Det er hensynet til personvernet som er den viktigste årsaken.

 

Schibsted splittes og får ny sjef

Kristin Skogen Lund forlater NHO og blir konsernsjef i Schibsted. Dagens konsernsjef, Rolv Erik Ryssdal, blir konsernsjef for den internasjonale digitale annonsevirksomheten, som skal skilles ut og børsnoteres som et eget selskap en gang i løpet av første halvår neste år.

 

Unge nordmenn fortsatt ivrige Facebook-brukere

Amerikanske rapporter melder om kraftig nedgang i bruk av Facebook blant de yngre. Mange har også forlatt det sosiale nettverket. Eller sletten appen på sin mobil. Mye kan tyde på at situasjonen er ganske så annerledes her i Norge. I alle fall hvis vi skal tro Ipsos og Facebook-siden til TV 2 Sporten.

 

På vei mot nytt EU-direktiv for opphavsrett

Onsdag i forrige uke besluttet et flertall i EU-parlamentet å stille seg bak EUs nye direktiv for opphavsrett. Forslaget er omfattende, men de fleste henger seg opp i artikkel 11 og artikkel 13.

Kritikken er hørt og teksten i direktivet er endret for å kun ramme de største plattformene. Det er heller ikke vedtatt, men går nå videre til forhandlinger mellom EU-parlamentet, EU-kommisjonen og EU-rådet.

 

75 millioner færre, men 133 millioner nye

En ny rapport fra Verdens Økonomiske Forum konkluderer med at kunstig intelligens og automatisering vil radere vekk 75 millioner arbeidsplasser i løpet av de neste ti årene. Samtidig vil teknologien skape 133 millioner arbeidsplasser.

 

Sosiale medier siden sist

 

  • De fleste tenåringer foretrekker å skrive sine venner eller chatte på nettet i stedet for å se dem personlig
  • Twitter vil la brukerne bytte mellom kronologisk nyhetsfeed og algoritmestyrt nyhetsfeed
  • Path er død
  • Snapchat sliter
  • YouTube på TV vokser raskest
  • LinkedIn ruller ut dynamiske annonser
  • Pinterest passerer 250 millioner brukere

 

Takk for at du lytter på MediaPuls.

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på http://bit.ly/MediaInnspill. Eller spill inn en liten lydsnutt via Facebook Messenger. Eventuelt sender du oss en epost til enten hpnhansen (a) gmail dott com, eller marius (a) heltdigital dott no.

 

Du finner Hans-Petter og Marius på http://HansPetter.info og http://Helt.Digital. Vi hadde satt stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på http://Mediapuls.no.